شناسایی و حذف انگل خارجی آمیلواودینیوم اُسلاتوم (Amyloodinium ocellatum) در ماهی کفال خاکستری (Mugil cephalus) در منطقه چابهار

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 کارشناس- مرکز تحقیقات شیلاتی آب های دور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، چابهار، ایران.

2 رئیس- مرکز تحقیقات شیلاتی آب های دور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، چابهار، ایران.

3 کارشناس -مرکز تحقیقات شیلاتی آب های دور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، چابهار، ایران.

4 1- مرکز تحقیقات شیلاتی آب های دور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، چابهار، ایران.

چکیده

انگل آمیلواودینیوم اُسلاتوم، مهمترین و شایعترین انگل دینوفلاژله ماهی می‌باشد. این انگل خارجی با نفوذ در پوست و آبشش صدمات جدی وارد می‌کند و باعث خفگی و یا عدم تنظیم اسمزی می‌گردد و می‌تواند خطرات جدی برای ماهیان پرورشی دریایی ایجاد نماید. همچنین به خوبی تغییرات شوری و درجه حرارت آب را تحمل کرده و به دلیل غیر اختصاصی بودن در انتخاب میزبان، طیف گسترده ای از ماهیان آب شور و لب شور و ماهیان آکواریومی را به سرعت آلوده می‌کند. در این تحقیق به تلفات بچه ماهی کفال خاکستری در اثر انگل آمیلوادونیوم که درکارگاه آبزی پروری مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور جهت مولد سازی پرورش می‌یابند، پرداخته شده است. در بررسی علت تلفات به روش تهیه لام مرطوب از پوست و آبشش، انگل آمیلواودینیوم اُسلاتوم با میکروسکوپ نوری مشاهده گردید. با کاهش درجه حرارت آب که مصادف با مهرماه در فصل پاییز است، شرایط بروز این انگل فراهم می‌گردد. جهت درمان تیمارهای دارویی مختلف از جمله حمام بلند مدت آب شیرین، فرمالین 200ppm به مدت 45 دقیقه و حمام کوتاه مدت با استفاده از سولفات مس 5mg/l به مدت 15 دقیقه استفاده شد. نتایج نشان داد درمان فرمالین و سولفات مس با دوز یاد شده به صورت روزانه بعد از 5 تا 7 روز باعث حذف انگل می‌شود. هرچند ضدعفونی آب ورودی و جابجایی از یک تانک به تانک دیگر برای حذف تومونت ها ضروری است.

کلیدواژه‌ها